NAUKA U DRUŠTVU

Svrha jedne brojke

PxHere

Piše:

Kako od ocenjivanja napraviti smislenu meru obrazovnog napretka?

Na nezadovoljstvo različitim sistemima ocenjivanja može se naići u svakodnevnom, laičkom kontekstu, ali i u istraživačkim krugovima. Kritika se postavlja i iz perspektive pedagoških nauka, gde se ocene posmatraju kao sredstvo evaluacije i standarda u odnosu na koji se može meriti postignuće u bilo kojoj oblasti.

Najopštije rečeno, brojčane ocene pokazuju sumativni skor nečijeg postignuća. Međutim, kako bi ovaj skor imao značenje, on mora biti zasnovan na unapred poznatim i transparentnim standardima. Dobro definisan kriterijum prepoznaje se i po tome što učenici mogu i sami da procene sopstveno postignuće i, posledično, da bolje upravljaju procesom učenja.

Neki važni, a često previđani aspekti ocenjivanja su i informacije o spremnosti za naredni nivo školovanja, upotrebno znanje, kao i spremnost za angažovanje i motivisanost. Sve ovo deluje teško uklopljivo u jedinstven broj. Zato je važno posebno se posvetiti korišćenju tzv. formativnih ocena.

Formativne ocene se učenicima daju u vidu povratnih informacija o radu ili postignuću. Pored trenutnog postignuća, akcenat se stavlja na stvari kao što su mapiranje neostvarenih rezultata, davanje uputstva i preporuka za budući rad. Za razliku od evaluativne ocene, formativna ocena daje značajne podatke učenicima o mogućnostima njihovog napretka. Istraživanja sprovedena u Americi u periodu od 2009. do 2014. godine pokazuju da učenici i studenti najviše preferiraju ovaj način ocenjivanja.

Korist od takvih formativnih ocena možemo uočiti pogledom u dvorište drugih zemalja – postoje velike razlike u dodeljujivanju ocena i njihovom tumačenju. Sam broj nema informativnu vrednost bez konteksta. Deo informacija može se izgubiti čak i ukoliko se ocene iz sistema 1-5 prevode u sistem A-F. Na pitanje koji je je sistem bolji  možemo odgovoriti jedino ukoliko poznajemo specifične ciljeve koji su postavljeni u bilo kojoj obrazovnoj instituciji, ali formativne ocene doprinose da se sadržaj bolje prepozna u bilo kom obrazovnom sistemu.

Rezultati PISA testiranja iz 2012. godine ukazuju i na to da je Srbija ispod proseka kada su u pitanju postignuća učenika u sve čeitiri ispitivane oblasti: čitalačka kompetencija, matematička kompetencija, naučna pismenost i rešavanje problema. Međutim, rezultati pokazuju da u oblasti rešavanja problema učenici u Srbiji imaju značajno bolje rezultate nego u ostale tri oblasti. Na prvi pogled je jasno da znanja koja bi učenici trebalo da nauče u školi mnogo lošije pokazuju u odnosu na znanja stečena kroz svakodnevno, vanškolsko iskustvo.

Rezultati testiranja iz 2012. godine pokazuju i da su učenici u Srbiji vrlo anksionzni, posebno kada su u pitanju postignuća iz matematike, i da su slabo motivisani za učenje.

„Velika prepreka kvalitetnom ocenjivanju je korišćenje ocena u svrhe koje su šire od merenja postignuća“, kaže za Odiseju dr Dragica Pavlović Babić sa Odeljenja za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. Nastavnici često koriste ocene kao disciplinske mere, pa učenici doživljavaju ocene kao da služe kazni, poređenju sa drugima ili ocenjivanju osobina ličnosti i sposobnosti. Čest pratilac nedosledno korišćenih ocena je nedostatak motivacije učenika, kao i želje za napretkom.

Kako bi nastavničko zanimanje postalo više cenjeno u Srbiji, potrebno je sistemski podržati nastavnike i obezbediti im pre svega finansijsku podršku i sigurnost

Još jedan od problema o kojem Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja priča već godina je ocenjivanje prevashodno reproduktivnog znanja, nasuprot primenjenom. Međutim, promene su spore. Obrazovni program u Srbiji ne ostavlja dovoljno prostora za ispivanje primenjenog znanja s obzirom na obimnost gradiva koje je predviđeno nastavnim programom. Ovakav sistem nije u koraku sa očiglednim porastom dostupnosti informacija u svim domenima, kojima se može lako pristupiti u svakom trenutku, pri čemu nije potrebno memorijsko pohranjivanje ove vrste znanja. Neophodno je pomeriti fokus na ocenjivanje sposobnosti korišćenja i razumevanja dostupnih informacija, razgraničavanje tačnih od netačnih informacija i podsticanje kritičkog sagledavanja različitih izvora.

Međutim, nastavnici su najčešće nedovoljno obučeni u pogledu nastavničkih kompetencija, uključujući i ocenjivanje. Dok je planom i programom predviđeno šta je potrebno predavati i šta učenici treba da znaju u okviru svake oblasti, uspostavljanje sistema koji međusobno razgraničava pojedinačne ocene prepušta se u potpunosti samim predavačima. Bez adekvatne obuke, ono što nastavnici najčešće rade je primena iskustvenog znanja o ocenjivanju koje je uglavnom neadekvatno. Profesorka Pavlović Babić put ka rešenju ovog problema vidi u eksternom testiranja na nivou celog sistema, kako bi se smanjio teret ocenjivanja sa nastavnika.

Na koji način možemo prevazići pomenute probleme? Još jednom možemo pogledati oko sebe i posmatrati kako se ocenjivanje reguliše u zemljama koje imaju visoko postignuće na PISA testiranju. U Finskoj se sumativno ocenjivanje uvodi tek od šestog razreda osnovne škole, dok pre toga učenici imaju isključivo kvalitativne povratne informacije i formativne ocene o svom postignuću i napretku. Primeri se možda mogu naći i na višim obazovnim nivoima: npr. na Univerzitetu Braun u SAD, ne računaju se prosečne ocene, već se svakom studentu daje informacija o njegovom ličnom postignuću i prostoru za napredak.

Međutim, u našem obrazovnom sistemu teško se može uspostaviti novi sistem pukim „prepisivanjem“ recepata iz drugih zemalja. Kako bismo bili u mogućnosti da podignemo kvalitet obrazovnog sistema u Srbiji na nivo Finske, potrebno je investirati u dugogodišnji plan reformi koji obuhvata i promenu percepcije građana prema obrazovnom sistemu. Kako bi nastavničko zanimanje postalo više cenjeno u Srbiji, potrebno je sistemski podržati nastavnike i obezbediti im pre svega finansijsku podršku i sigurnost kako bi mogli da se posvete adekvatnom ocenjivanju  i kvalitetnom podučavanju učenika.

Prethodne godine, Srbija je učestvovala u još jednom PISA testiranju. Kao najznačajniji sistem detektovanja problema u obrazovnim sistemima širom sveta, PISA iz godine u godinu pruža značajne podatke za mogućnost pravljenja izmena u obrazovnim politikama. Rezultati testiranja iz 2018. godine otkrivaju se zvanično prvog utorka u decembru 2019. godine. Ovog puta je u PISA testiranje uključeno i ispitivanje finansijske pismenosti i dobrobit učenika po pitanju njihovog doživljavanja škole i nastavnika.

Sa razlogom se fokus PISA testiranja ne bazira na ocenama, već na jednom specifičnom standardu koji je potrebno dostići, na ciljevima napretka i na merenju aspekata pravednosti sistema. Ocenjivanje je, iz ove perspektive, samo jedan simptom koji koji ukazuje na potrebu za značajnim promenama u obrazovnom sistemu. — ⊗

Pročitajte još

Rasprava za sva vremena

Pre dve hiljade godina, u Kini je carski dvor organizovao debatu sa svojim političkim suparnicima. Tema je, verovali ili ne, bila državni monopol protiv slobodnog…

Džejms Veb, konačno

Nakon višestrukih odlaganja, teleskop Džejms Veb poleteo je u svemir 25. decembra u 13:20 po ovdašnjem vremenu. Zašto se astronomi širom sveta uzdaju u njegov…

Izdanja

Paket - prvih pet brojeva

Ako vam nedostaju stare Odiseje, obiđite sajt knjižare Makart i naručite prvih pet brojeva u paketu po promotivnoj ceni.

5

brojeva

1300 RSD